INAI PENGANTIN



SELAIN DARI INAI PENGANTIN, JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MEMANJAKAN DIRI ANDA DENGAN PAKEJ-PAKEJ SPA, YANG TELAH TERSEDIA

PAKEJ SPA YANG MENARIK DAN BERBALOI, KAMI BERLOKASI DI

B-9-2, ALAM AVENUE, JALAN SERAI WANGI G16/G, SEKSYEN 16 SHAH ALAM.
( dekat dgn puspakom shah alam.),

BAGI YANG NAK MENGHILANGKAN STRESS JUGA AMAT DI ALUK-ALUKAN. IA BUKAN KURSUS BAGI PENGANTIN SAHAJA MALAHAN BAGI YANG NAK BERTUNANG ATAU YANG MEMANG SUKA MEMBELAI DIRI.


Uptown Shah Alam Seksyen 24 merupakan satu2 nya kedai inai tunggal yang menyediakan service inai pengantin dan menjual pelbagai jenis inai.

lokasi saya berdekatan dengan pintu kecil belakang uptown, dekat sangat dengan kedai makan..

Se eloknya hubungi saya dulu untuk appointment.k.

ok..terima kasih.

Rabu, Januari 18

Bancuhan Daun Inai Asli.

 Hai semua kali ini saya uploadkan gambar cara saya memproses daun Inai.



Ini lah daun inai yang baru sahaja di ambil dari pokok, di kawasan rumah saya.  & juga pokok baru yang saya ambil dari rumah customer saya, yang sudi berkongsi pengetahuan dengan saya tentang pokok inai. Terima kasih chic shahira :)


Haaaaa..... ini bapa mertua saya, dia lah yang bertanggungjawab menanam & memetik daun inai apabila  ada permintaan dari pengantin.





Haaa.... yang ni pula bukan saya!!!... yang ni lah Intan ..:) sedang sibuk membantu meleraikan daun inai dari tangkai sebelum di kisar kedalam mesin khas.


Inilah mesih yang akan saya gunakan untuk mengisar daun inai , samaada giling atau kisar sama jer janji  ia halus, dan  mudah digunakan.

Yang ni pula adalah barang tambahan yang saya gunakan untuk menjadikan daun inai itu lebih merah, selain dari limau nipis/kasturi/lemon pon boleh campur juga, yang penting asid dalam limau nih yang bagus untuk Inai mengeluarkan warna merahnya, disamping membuatkan Daun inai nih bertambah wangi.

selain dari itu saya juga menambah arang & gambir kedalam ramuan ini, supaya warnanya lebih menarik.

Inilah Inai bancuhan yang telah saya siapkan. & ia harus di simpan sejuk didalam peti sejuk , ia hanya  dapat bertahan dalam jangkamasa kurang  drpd 1 bulan sahaja.



Harus di ingat bahawa pemakaian inai daun ini haruslah lebih dari 5-7jam, bagi memastikan ia merah cantik di hujung jari anda semua. Kemerahannya juga bergantung pada individu, & juga jenis daun yang digunakan, daun inai tidak semuanya merah sama . ada sesetengah pokok hanya merah oren sahaja, dan ada sesetengahnya merah menyala. Ketahanan nya  lama berbulan-bulan lamanya. :) Pokok inai yang saya gunakan ialah yang berjenis daun kecil &  Insya Allah inai saya merah cantik.

lihat la hasilnya :)



selain inai ini digunakan oleh para pengantin untuk memakainya di jari, Daun & akar pokok inai ini boleh di rebus & di minum untuk tujuan menaikkan seri wajah. agar wajah kelihatan kemerah merahan "dah tak perlu pakai blusher " :) . petua ini di ajar oleh mak customer saya . beliau amat gemar meminum air akar kayu :). ( Insya Allah nnti Norish cuba )..terima kasih shahira & family sudi berkongsi petua dgn Norish.


4 ulasan:

  1. Salam nor..
    Saya sangat berminat..boleh ajar saya?

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum, kat rmh saya byk pokok inai sampai tebang tak tau nak buat apa? Lps ni blh rebus daun buat minum. Akar inai tak nampak dah.

    BalasPadam
  3. Sis Ada jual ke inai daun ni ? Kalau ada sy berminat

    BalasPadam
  4. assalam puan....saya nak sikit boleh daun inai tu??....nak buat ubat....email saya cindaipelangi_2004@yahoo.com...minta tolong ya puan...

    BalasPadam