Khamis, Ogos 26

Jawapan dari JAKIM

ini hanyalah antara sebahagian dari soalan2 yg kurang jelas pada pandangan anda mengenai hukum inai berukir,.. jadi untuk mengukuhkan lagi sy telah membuat beberapa kajian mengenainya dan ini lah antara jawapan yg telah di berikan.


Kemusykilan #1
Soalan :
Assalamu'alaikum wbt,
Saya ada satu kemusykilan berkenaan dengan hukum iaitu apakah hukumnya memakai inai yang bercorak dan berukir? Setelah merujuk pada laman web JAKIM, memakai inai yang biasa diharuskan hukumnya. Tetapi bagaimana pula hukum bagi memakai jenis inai yang bercorak dan berukir? Terima kasih. .

Jawapan :
Waalaikumussalam,
Harus memakai inai bercorak dan berukir seperi corak bunga bagi pengantin perempuan tetapi dengan syarat tidak bercorak haiwan atau benda-benda hidup

Kemusykilan #2
Soalan :
Apakah hukumnya memakai inai berukir seperti trend pengantin sekarang?.

Jawapan :
Hukum memakai inai berukir harus bagi wanita,dengan syarat ukiran inai tersebut tidak menyerupai benda-benda hidup..


Kemusykilan #3
Soalan :
Assalamualaikum.Saya ada kemusykilan mengenai pemakaian inai di tangan.Saya seorang pelukis inai(henna) untuk pengantin.Saya ada terbaca artikel ..di dalam website ini,pihak JAKIM mengatakan bahawa harus memakai inai di tangan kerana ia bukan menyerupai tatu.Saya juga ada terbaca surat khabar mingguan malaysia bertarikh 10/2/2008 di muka hadapan pemakaian inai ala tatu dilarang.Soalan saya disini,adakah memakai inai yang dilukis di tangan itu diharamkn sama sekali walaupun ia bercorak bunga ( corak arabic) bukan bercorak binatang atau haiwan cthnya seperti gambar yang disiarkan di dalam mingguan malaysia itu.Saya risau selagi tidak mendapatkan kepastian dari pihak JAKIM.Terima kasih .

Jawapan :
Waalaikumussalam, memakai inai atau mengukir inai di tangan pengantin perempuan diharuskan dengan syarat bukan bercorak benda-benda hidup..

Harus memakai inai di tangan. Ia bukan menyerupai tato yang tidak akan hilang. Sebaliknya inai akan hilang dan tidak akan kekal..


Rujukan: JAKIM


Hukum memakai inai bukanlah amalan orang Islam, berasal dari arab Jahiliyah. Namun Rasullulah melihat ia bukan lah amalan yang membawa mudarat apa-apa. Maka ia dibenarkan kepada pengatin-pengantin perempuan sahaja. Hanya untuk para isteri berhias untuk suami. Rasullulah tidak melarang pemakaian inai kepada para isteri. Inai berukir bukan tatooo,sebab ia tidak kekal. Jangan sesekali melukis gambar ukiran yang mengambarkan berhala atau sembahan orang kafir atau melampaui batas.

« Last Edit: 05 October, 2009, 12:17:36 PM by Ummi Munaliza »

Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.

Penal Utama Baitul Muslim



Hukum Pemakaian Inai

Dari segi bahasa inai bermaksud bahan yang digunakan untuk memerahkan kuku atau jari. 
Dalam bahasa Arab inai dipanggil Al-Hinnaa' atau henna. Berikut adalah hukum pemakaian henna, 
bagi kaum Adam dan Hawa, berdasarkan mazhab-mazhab dan hadis-hadis tertentu.

Mazhab Hambali menyatakan bahawa kaum lelaki mahupun perempuan dibolehkan
 atau diharuskan untuk mewarnakan mana-mana bahagian anggota badan mereka 
dengan henna kecuali di bahagian kepala.

Manakala mazhab Syafie pula berpendapat bahawa kaum lelaki diharuskan memakai
 henna pada mana-mana bahagian tubuh badan kecuali tangan dan kakinya.
 Walau bagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal-hal perubatan atau darurat. 
Bagi kaum perempuan yang berada di dalam iddah kerana kematian
 suaminya pula dilarang memakai inai.

Imam An-Nawawi Rh dalam fatwa Al-Majmu' berkata lelaki diharamkan
 memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka. 
Manakala wanita yang telah bersuami, diharuskan memakai henna di tangan dan kaki mereka.

Berdasarkan mazhab Hanafi dan Maliki pula, lelaki dan perempuan diharamkan
 ke atas mana-mana tubuh anggota kerana ia adalah sama seperti memakai wangian.

Ini diriwayatkan daripada Khawlah Bint Hakim daripada ibunya, 
bahawa Rasulullah S.A.W memberitahu kepada Umm Salamah, 
"Jangan memakai sebarang wangian ketika kamu berada di dalam ihram. 
Juga pada henna kerana ia juga adalah wangian.
" (Diriwayatkan oleh At-Tabarani dalam Al-Kabir, Al-Baihaqi dalam Al-Ma'rifah,
 dan Ibn Abdil Barr di dalam At-Tamheed)

Diriwayatkan dari Aishah bahawa seorang wanita mengisyaratkan di belakang tabir
 bahawa dia ingin menyampaikan surat kepada baginda S.A.W. lalu baginda melihat tangan 
itu seraya baginda bersabda: "Aku tidak tahu sama ada ini tangan lelaki atau perempuan.
" Perempuan itu menjawab: "Aku adalah seorang wanita." Baginda bersabda:
 "Sekiranya kamu seorang perempuan, berbezalah dengan memakai henna (inai) dijarimu.
" (Hadith Riwayat Abu Dawud)

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa seorang mukhannath (khunsa) yang
 mewarnakan tangannya dengan henna (inai) dibawa ke hadapan Rasulullah.
 Dikatakan kepada Rasulullah S.A.W: "Wahai Rasulullah. Lelaki ini cuba menyerupai wanita.
" Lalu lelaki itu dihalau dari al-baqi' (sebagai hukuman, dihantar ke tempat yang terpencil
 supaya dijauhi dari orang ramai). Lalu mereka bertanya kepada rasulullah S.A.W: 
"Kenapa dia tidak dibunuh?" Lalu baginda S.A.W bersabda: 
"Aku dilarang membunuh mereka yang bersembahyang.
" (Diriwayatkan oleh ABu Dawud, Sahih Al-Jaami', 2502)

Tiga hadith di dalam hal ini, wanita diharuskan memakai inai pada tangan 
dan kaki mereka TETAPI berwaspada sekiranya tujuan pemakaiannya 
adalah untuk seperti memakai wangian dengan tujuan tabarruj, maka ia adalah haram.

Hadith yang kedua dan ketiga, 
bahawa galakan Rasulullah S.A.W menyuruh kaum wanita untuk memakai inai pada tangan
 adalah untuk berbeza antara lelaki dan perempuan. 
Di sini datang pula hadith S.A.W bahawa
 Allah melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.

Wallahua'alam.
 Rujukan;Fiqhus Sunnah, Sayyid Sabiq.

_____________________________________________________

Penerangan mengenai salahfaham penggunaan inai pada wanita.

Telah berlaku kesilapan faham kenyataan oleh sesetengah pihak berhubung dengan penggunaan inai sebagai lukisan diri wanita terutama semasa perkahwinan dan selainnya. Di sini saya jelaskan seperti berikut;

1. Hukum asal perhiasan tubuh wanita adalah diizinkan syarak selagi tiada dalil yang melarangnya, ini termasuklah menggunakan inai.


2. Hanya warna yang bersifat kekal sahaja yang dilarang ini seperti tatoo, kerana itu washimah seperti yang disebut dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim: “Nabi s.a.w melarang pembuat tatoo dan yang minta ditatookan”. Maka dengan itu, sebarang lukisan yang tidak kekal termasuk inai tidak termasuk dalam larangan tersebut.

3. Namun begitu, jika lukisan itu menggambarkan ciri-ciri yang buruk seperti perlambangan bagi sesuatu ajaran sesat, atau kumpulan jahat atau seumpamanya, maka itu adalah dilarang oleh Islam. Ini kerana Islam mementing penampilan diri yang dibersih dari penonjolan unsur-unsur negatif dan jahat. Sabda Nabi s.a.w “Bukan dari kalangan kita sesiapa yang meniru selain kita” (Riwayat al-Tirmizi, sahih). Juga sabda baginda: “Sesiapa yang meniru sesuatu kaum, maka dia di kalangan mereka” (Riwayat Abu Daud, sahih).

4. Apa-apa sahaja perhiasan diri wanita yang boleh menambat hati suami dan mengeratkan hubungan rumah tangga adalah digalakkan oleh syarak termasuk inai dan mewarnakan rambut.